Zakupy on-line – bezpieczeństwo

Czasy kiedy biegamy z torbami po zatłoczonych sklepach, są już melodia przeszłości. W dzisiejszej dobie internetu wystarczy założyć konto, aby robić zakupy w sieci. Główną zaletą sklepów internetowych, jest nie wątpliwie szeroka gama wyboru szukanych produktów, komfort zakupów i korzystne ceny. Warto jednak zachować ostrożność by nie stać się ofiarą internetowych oszustów.

I. Zanim zdecydujemy się na nabycie jakiegoś produktu w sieci warto sprawdzić czy na danej stronie zamieszczone zostały informacje teleadresowe. Jeżeli właściciel sklepu nie zarejestrował swojej działalności w Głównym Urzędzie Statystycznym, może to świadczyć o braku jego uczciwości. Kupując w sklepach zagranicznych na przykład z terenu Unii Europejskiej, sprzedający musi posiadać numer Vies UE. Natomiast w sklepach zza oceanu sprzedawcy powinni identyfikować się numerem Tax Identification Number.

[AdSense-A]

II. Istotna sprawą jest znajomość własnych praw, w tym celu należy uważnie przeczytać regulamin znajdujący się na stronie sklepu. Powinien on zawierać takie informacje jak:

  • warunki złożenia zamówienia;
  • zasady ochrony danych osobowych;
  • sposoby zgłaszania wad towaru;
  • formy płatności;
  • formy dostawy.

Jeżeli witryna nie posiada takiego regulaminu, należy ją bezzwłocznie opuścić.

III. Aby nasze pieniądze przy dokonywanej transakcji były bezpieczne, należy zwrócić uwagę czy widoczny jest zielony pasek oraz protokół https://, jak również symbol zielonej kłódki.

Ich obecność świadczy o certyfikacie SSL zapewniającego nam bezpieczne łącze oraz odpowiednie szyfrowanie.

IV. Pamiętaj jeśli sklep prosi cię o udostępnianie poufnych danych, popełnia nadużycie. Należy również zwracać uwagę na linki stron transakcyjnych wysyłane na nasze skrzynki e-mailowe. Bywają one bliźniaczo podobne do witryn naszego banku.

V. Zakupy najlepiej dokonywać w domu na własnym sprzęcie posiadającym legalne oprogramowanie i program antywirusowy, które zabezpieczają nas przed przechwyceniem naszych loginów wraz z hasłami do kont elektronicznych.

VI. Ważne jest aby przechowywać prowadzone korespondencje z e-sklepami. Przydają się one do złożenia reklamacji oraz w przypadkach kiedy sprzedawca okazał się osobą nieuczciwą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.