Trudny uczeń – co to znaczy?

Uczeń, który przeszkadza podczas lekcji, najczęściej uznawany jest po prostu za źle wychowanego, z temperamentną osobowością. Nikt tak naprawdę nie zastanowi się, jaka jest przyczyna jego buntu. Dlaczego jest rozkojarzony, nie interesuje się tematem lekcji, rozrabia czy zajmuje się wszystkim, tylko nie nauką. Przyczyn takiego zachowania jest wiele.

Oczywiście, trudny uczeń może być krnąbrny, mieć cechy osobowości, które nie pozwalają mu przystosować się do reguł panujących w szkolnej ławce. Okazuje się jednak, że dzisiaj, coraz częściej diagnozuje się u takich dzieci różnego rodzaju zaburzenia na tle neurologicznym. To właśnie one są podstawą niepożądanym zachowań.

Coraz częściej diagnozuje się zespół Aspergera w szkole. Na szczęście, pedagodzy są coraz lepiej wykwalifikowani i rozpoznają objawy tego rodzaju zaburzenia już we wczesnej fazie rozwoju. Brak komunikacji z otoczeniem, introwertyzm, nieśmiałość bądź zachowania agresywne, skupienie na jednym temacie i jednej pasji, wycofanie, problemy z wymową i nierzadko z motoryką ruchową to właśnie najczęściej spotykane symptomy.

Jeśli tzw. trudny uczeń rzeczywiście cierpi z powodu zespołu Aspergera, powinien trafić do klasy bądź placówki integracyjnej – nie każdy nauczyciel jest w stanie edukować go w indywidualny dla niego sposób, nie zawsze możliwa jest skuteczna terapia zespołu Aspergera w tradycyjnej szkole. A leczenie jest niezbędne i zawsze przynosi pozytywne zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.