Reklama i marketing

Praca w agencji public relations

Agencje public relations raczej na chętnych do pracy nie narzekają. Nic dziwnego, gdyż zawód PR-owca jawi się młodym ludziom, zwłaszcza tym po kierunkach humanistycznych, jako prestiżowy, a przy tym niezwykle atrakcyjny pod względem finansowym.

Niestety, nie zawsze potencjalni specjaliści od public relations nie zdają sobie sprawę, że to również bardzo wymagający, jeśli chodzi o posiadane kompetencje, i wyczerpujący pod względem psychicznym zawód. Dlatego nie każdy do niego się nadaje, zwłaszcza gdy tylko kieruje się ogólnikowymi ogłoszeniami o pracę, gdzie mówi się głównie o „lekkim piórze” i zdolnościach interpersonalnych.

Wymagania

Każde samodzielne stanowisko pracy bez względu na to, czy mamy do czynienia z agencją public relations, czy fabryką, wymaga od osoby, która ma je objąć, wiedzy oraz doświadczenia. W przypadku PR-u dotyczy ona przede wszystkim  znajomość narzędzi właściwych dla tej branży oraz umiejętności kreowania odpowiedniego przekazu (zarówno w formie pisemnej, jak i wystąpień publicznych).

Doświadczenie w public relations

Takiej wiedzy, ani takich umiejętności, nie nabędziemy czytając jedynie mądre książki na temat public relations. Potrzebne  jest doświadczenie, praktyka, które sprawią, że będziemy się swobodnie poruszać pośród narzędzi właściwych dla tej dziedziny marketingu.

Mówiąc inaczej, nikt nie zostanie specjalistą PR czytając wyłącznie literaturę fachową, blogi fachowców oraz subskrybując newsletter Proto.

Umiejętności

O lekkim piórze już była mowa. W tym zawodzie po prostu trzeba umieć pisać i tyle. Do tego – dobrze i poprawnie. Jeżeli więc  nie za bardzo odróżniasz przysłówek od przyimka, napisanie zdania dwukrotnie złożonego przekracza Twoje możliwości, a do tego nie widzisz nic zdrożnego w pisaniu „widzę tą książkę”, to raczej powinieneś sobie podarować to całe public relations.

Angielski. Warunek sine qua non. Inne języki – pożądane. Jeżeli zatem nie władasz językiem Szekspira przynajmniej na poziomie komunikatywnym (a i to raczej za mało), to raczej nie startuj do tej branży.

Umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji. Właściwie cecha charakteru niż „hard skill” (można ją jednak wyćwiczyć), niemniej jednak bez niej pracy w agencji public relations raczej nie znajdziecie, a jeśli tak, to nie na długo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *